I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, August 2, 2011

Kembara Al-Falak, Tanjung Bidara, Melaka

Program Kembara Al-Falak ini dijalankan selama 3 hari 2 malam bermula 29-31 Julai 2011..Saya , Hajar Yusoff dan Fazri Lutfi wakil daripada UKM dijemput sebagai Fasi untuk program tersebut bagi membantu Ustaz Noh Farid dan Ustaz Nur Firdaus untuk handle slot LDK pengurusan organisasi. Selain program kembara Al-Falak, terdapat juga slot kursus kepimpinan untuk peserta KLiUC dan pesertanya seramai 40 orang termasuk SRC (Students Representative Council).
Selesai slot pengurusan organisasi, kami diberi peluang untuk mencerap Planet Zuhal. Planet Zuhal dipanggil Planet Saturn yang mempunyai gelang atau cecincin yang terdiri kebanyakkannya air batu dan sejumlah kecil serpihan batu-batan dan debu.Planet ini juga terdapat 60 bulan yang mengorbit pada pelnaet berkenaan. Subhanallah hebatnya kuasa Allah yang tidak mampu diatur oleh manusia.

Pada hari terakhir saya dalam prgram ini, saya dan fasi-fasi lain dikehendaki memantau setiap pergerakan kumpulan -kumpulan peserta. Pada hari tersebut program lebih kepada khidmat masyarakat kepada masyarakat di kampung Tanjung Bidara antaranya tolong keluarga angkat membersih halaman rumah dan sebagainya. Ni salah satu keluarga angkat yang turut mereka sertai.

Ini ketika mencerap anak bulan (hilal) untuk melihat anak bulan bagi menentukan tibanya awal Ramadhan untuk kite semua berpuasa pada esok hari...

p/s : semoga terikatan ukhwah yang terbina ini kekal selamanya..Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Kareem..Dimana kita diberi nafas baru untuk menjalani ibadat puasa dan amalan pahala dengan sebaik mungkin....

No comments:

Post a Comment