I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, June 19, 2011

Leadership Youth Training



Baru –baru ini, aku telah mengikuti program under PMUKM pada 10-12 Jun di Excel Training & Country Resort, Negeri Sembilan..Prgram ini dinamakan ” 1 Malaysian Leadership Youth Training” yg dihandle oleh MPP UKM..Peserta terdiri daripada pimpinan Persatuan-persatuan Fakulti, Persatuan Anak Negeri, Jaksa-jaksa Kolej, persatuan Pelajar Indonesia, kelab-kelab dan sebagainya.


Prgram ini mendapat penyertaan yang menggalakkan memandangkan sekarang UKM sibuk dengan perkampungan Pesta KOnvokesyen Ukm bulan 9 akan datang dan ramai pelajar yg sudah berada di ukm serta yang mengambil short sem..Pada mulanya aku xjoin program ini memandangkan pdftran peserta sudah penuh, tapi last mnute aku terpaksa mgantikan kawan yang ada hal pada masa itu, mula-mulanya aku xnak pergi kerana belum bersedia dan xbaca ape2 berkaitan ukm dan pembawakan PMF pendidik pd sesi ini. Namun, satu keruggian kalau kita tidak terlibat dlm prgram sedemikian kerna program ni berbentuk latihan kearah kepimpinan yg memrlukan skill public speaking dan training serta ilmu pengetahuan. Fikir mula fikir, kenapa aku perlu risau sedangkan program baik untuk kita dan melatih kita kearah kepimpinan yang mantap dan bagaimana nk jadi pemimpin yang baik dalam mengorganisasikan persatuan dengan lebih mantap dan sistematik..Ini merupakan satu advantage utk kita mempelajari dan belajar menguruskan sesuatu organisasi atau persatuan memandangkan aku juga salah seorang exco dalam PMF Pendidikan UKM. Jadi, dalam program mcmne lah membentuk dan mengajar kita menjadikan pimpinan yg berani, berfikir secara kritis dn kreatif, berani menyahut cabaran dan sentiasa berfikir ke hadapan serta advantage bagi kita dalam soft skill dlm kepimpinan yg tidak diperolehi dimana-mana mahupun dalm kuliah..


Banyak pengisian yang diberi dalam program ini, yg mana lebih kearah bagaimana menjadikan kepimpinan sebagai role model yng terbaik dalm segala aspek. Salah satu objektif program ini juga mengeratkan situlrahim antara pimpinan persatuan dgn pimpinan MPP serta pimpinan antara persatuan –persatuan supaya memudahkan kita bergerak kerja dan bertukar-tukar idea sesame pimpinan. Selain itu, adanya slot jungle trekking dan Excplore bagi saya sangat menarik dan memang best giler la..dan satu pengalaman yg menarik bagi aku ialah ialah menaiki rakit dan memanjat tangga yg diperbuat dgn tali ala2 training askar gitu...Samping itu, masa jungle trekking juga sgt mencabar mmndangkan tanah bukit yg basah akibat hujan serta licin dan ketinggian bukit yg sgt curam bagi aku sgt membhykan namun dengan kerjasama semua kawan-kawan m/pun muslimin or muslimat keadaan itu menjadi mudah.


Aku fikir program ini amat berkesan dan baik supaya hubungan ini dapt diteruskan dengan lebih rapat dan sampai sekarang saya masih lagi bertegur sapa seketika berjumpa kawan-kawan yg lain dan rugi bagi siapa2 yang xjoin program ini..Sebagai resolusi bersama, terbentuknya MoU antara pimpinan semua persatuan di UKm untuk menjayakan visi n misi varsity dan mewujudkan perhubungan secara maya (FacebOOk) dalam group(KPO PMUKM)..



"BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI"

No comments:

Post a Comment