I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, October 29, 2011

Pra- Konvensyen Pendidikan

Alhamdulilah..akhirnya selesai sudah program Pra-Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan yang diadakan pada hari ni (29 Oktober 2011) bertempat di bilik Gerakan, HEP, UKM dengan jayanya dan lancar. Perjumpaan ini melibatkan daripada semua wakil2 IPTA di Malaysia yang terlibat dalam bidang Pendidikan. Program ini dijalankan selama satu hari bermula dari pagi hingga ke petang. Perjumpaan ini membincangkan masalah atau isu-isu yang berkaitan permasalahan pendidikan pada masa sekarang, penempatan guru-guru yang hangat diperkatakan serta cabaran-cabaran yang bakal ditempuhi oleh bakal-bakal guru nnti.

Diskusi awal ini diadakan untuk memudahkan perjalanan Konvensyen Mahasiswa yang akan diadakan pada awal bulan December nanti. Hasil daripada diskusi tersebut, segala permasalahan yang dibincangkan akan dibawa dalam program yang sebenar dan menjadi resolusi untuk diserahkan kepada Menteri Pendidikan. Perjumpaan ini memberi ruang kepada mahasiswa bertukar-tukar fikiran dan melahirkan idea-idea untuk membuat satu resolusi bersama untuk dibawakan dan diserahkan kepada pihak atasan untuk mendengar sendiri

masalah yang berlaku sekarang diperingkat mahasiswa. Sebagai mahasiswa yang bakal bergelar pendidik seharusnya bersifat intelektual, berfikiran meluas serta alert dengan permaslahan yang berlaku dlm pendidikan.

Cabaran yang penting yang seharusnya dihadapi oleh bakal guru sekarang bukan masalah penempatan guru tetapi masalah gejala sosial yang sedang kuat melanda dikalangan remaja-remaja sekolah dan anak-anak yang sedang belajar untuk mengenal kehidupan mereka. Kalaulah seorang guru tidak dapat menangani masalah ini dengan ilmu pengetahuan yang kukuh, aqidah yang mantap, akhlak yang baik maka anak-anak didikan akan mendapat hasil yang tidak sepatutnya mereka perolehi. Terapkan akhlak atau sifat yang baik, ilmu agama yang mantap dalam jiwa ank-ank. Nasihat ini lebih saya tujukan kpada diri ini dan para guru yang akan melangkah ke alam pekerjaan yang realiti nnti.

Diharap, dengan tercetusnya prgram Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan ini dapat memberi kesedaran yang tinggi kepada mahasiswa yang bakal bergelar guru supaya sedar akan permasalan yang berlaku sekarang. Program yang dianjurkan oleh MPP Fakulti dgn kerjasama

PENDIDIK yang melibatkan semua ipta di malaysia yang julung kalinya diadakan dan ukm sebagai tuan rumah pada tahun ini. Diharapkan akan melahirkan resolusi bersama hasil daripada diskusi awal yang telah diadakan hari ini. InsyaAllah kOnvensyen Pendidikan akan dijadikan satu titik permulaan kerjasama semua pihak yang terlibat sebagai satu entiti kebangsaan, justeru merealisasi transformasi pendidikan negara.

p/s : Semoga program ini berjalan dengan lancar dan teratur dengan perancgan yang ditetapkan olehNya..^_^

No comments:

Post a Comment